Rwa kulszowa – czy to objaw chorego kręgosłupa?

Rwa kulszowa kojarzy nam sie z wyjątkowo silnym bólem. Każdy z nas ze współczuciem myśli o tych, którzy na silnych środkach przeciwbólowych próbują przetrwać bardzo trudny okres w ich życiu, jakim jest doświadczenie bólu rwy kulszowej. Dotyczy on dolnych partii pleców, pośladków, nierzadko nogi w odcinku udowym czy nawet stopy. Każdy ruch potrafi być na tyle bolesny, że uniemożliwia choremu nawet zmianę pozycji podczas snu.

Często myślimy o rwie kulszowej, jako o chorobie kręgosłupa. Nasza intuicja nie jest całkowicie pozbawiona sensu. Rzeczywiście w przeważającej liczbie przypadków rwa kulszowa jest związaną z dyskopatią, (ale wywołać ją mogą również inne zmiany chorobowe). Co więcej, liczba osób cierpiących z powodu rwy kulszowej wynikającej z dyskopatii systematycznie wzrasta. Dyskopatia jest schorzeniem krążka międzykręgowego, którego rola polega na wspomaganiu odpowiedniej mechaniki kręgosłupa i pochłanianiu wstrząsów. Umożliwia on również nerwom wyjście z kanału kręgowego. Gdy dochodzi do uszkodzeń w obrębie krążka zaczyna on uciskać nerw kulszowy i daje objawy rwy.

A zatem rwa kulszowa jest nie tyle chorobą, ile zespołem objawów będących efektem ucisku na nerw kulszowy (wychodzi on z najniższych partii kręgosłupa lędźwiowego i unerwia znaczne części nóg). Warto podkreślić, że spektrum chorób i zaburzeń prowadzących do rwy kulszowej jest imponujące. Wystarczy tu chociażby wspomnieć o chorobach nowotworowych, stanach zapalnych, wadach postawy, czy urazach. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jakie nawyki prowadzą do takiego stanu rzeczy. Warty podkreślenia jest fakt, że problem ten dotyka niekiedy kobiety w ciąży. Sprowokować go również może regularne długotrwałe stanie, nagły ruch czy podnoszenie ciężkich przedmiotów.

Leczenie rwy kulszowej uzależnione jest od przyczyny, która wywołała objawy a także od nasilenia bólu. Walkę z bólem zaczynamy od znalezienia pozycji, która odciąży uciskany korzeń nerwowy. Gdy silny ból minie, przechodzimy do bardziej skutecznych działań, nie ograniczając się tylko do bezbolesnej pozycji czy środków przeciwbólowych. Warto pomyśleć szczególnie o zabiegach rehabilitacyjnych i fizykoterapii. Znaczną poprawę można uzyskać systematycznie wykonując ćwiczenia zaproponowane przez rehabilitanta, wzmacniające mięsnie przykręgosłupowe i mięśnie brzucha czy też korzystając z leczniczych masaży. Nie można również zapomnieć o korekcji postawy ciała, wyrobieniu odpowiednich nawyków czy prawidłowym zorganizowaniu miejsca pracy, gdyż stanowi to dużą pomoc w zapobieganiu i zmniejszaniu bólu w rwie kulszowej. W tym celu warto się poradzić doświadczonego rehabilitanta, który udzieli niezbędnych wskazówek.